Alla är rätt så överens om att UX är viktigt men det är inte alltid lätt att förklara varför. Men det finns många mätbara nyttor med bra design och användbarhet. Här följer sex av dem.
Comments
I ett tidigare inlägg beskrev jag skillnaden mellan olika specialiseringar inom design och UX. Det är nämligen många saker som numera buntas ihop under termen “UX”. I de konsultförfrågningar jag ser är det ofta tydligt att uppdragsgivaren inte riktigt förstår vad en interaktionsdesigner eller UX-designer är eller kan göra för dem. Antingen är förfrågan för bred eller för smal eller man tror att UX-designer är en teknisk roll eller så blandar man ihop tekniska kunskaper med design-analytiska.
Många företag tvingas lösa sin kompetensbrist genom konsulter. Men det är skillnad på konsulter som skapar förändring och de som fyller ett kompetensbehov. Bland IT-konsulterna är det dock inte alltid helt lätt att se skillnaden.
Det är jakt på designers, inom både UX- och tjänstedesign. Men kunskapen om vad en designer gör skiljer sig åt mycket. På grund av snabb teknikutveckling är det en roll som ständigt utvecklas. Så låt oss gå på djupet med vad en designer inom UX och tjänster faktiskt är och gör.
|
Prenumerera med RSS-läsareOm JakobJag arbetar som konsult inom UX och product management. På denna sida hittar du artiklar och inlägg jag skrivit. På startsidan kan du läsa mer om mig. KategorierArkiv |